Så tar du betalt med hänsyn under Black Friday – 3 tips!

12 november 2021 • Artiklar • Finansiering/Fakturering

Att Black Friday är en vattendelare har nog ingen missat. Och känslan är att frågan blir allt mer aktuell för varje år. För dig som handlare kan Black Week, och kanske i synnerhet Black Friday, vara av otrolig vikt för din försäljning. Eller så ser du det som ett tillfälle att verkligen visa på just din och ditt företags ståndpunkt i hållbarhetsfrågan, genom att tänka kreativt.

portrait

Oavsett hur du förbereder dig för det som faktiskt är ett av våra absolut största shoppingevent, så kan vi inte låta bli att tänka på vilken påverkan det har på såväl den ekonomiska som den miljömässiga hållbarheten, och hur vi kan bidra. För det är så sant som man brukar säga, att ingen kan göra allt men alla kan vi göra något.

Så hur kan vi hjälpa dig ta betalt med hänsyn under Black Friday?

Här kommer våra tips!

  1. Gör planeten en tjänst - återanvänd!
    Mycket av det vi slänger idag är sådant som faktiskt skulle kunna återanvändas.
    Ta till exempel kläder, eller varför inte glasögon! Vi har mött många innovativa aktörer som ställt om till att också erbjuda abonnemangstjänster. För att kunna hyra ut eller ge möjligheten att lämna tillbaks produkter för att sedan kunna skapa nytt.

    Erbjuder du en tjänst eller en produkt som skulle kunna återanvändas på något vis, men är osäker på hur betalningen rent praktiskt skulle kunna gå till? Inga problem! Vi hjälper dig.

  2. Digitalt är (eller borde vara) det nya svarta
    Idag använder nästan hälften av Sveriges befolkning (över 16 år) digitala brevlådor, t.ex Kivra, för att ta emot allt ifrån kvitton till fakturor. Ett fantastiskt bra sätt att minimera transporteringen av fysisk post som faktiskt är en riktig miljöbov. Inte nog med att det kräver en enorm mängd träd för att producera breven, så bidrar det också till en stor del av våra CO2-utsläpp.

    Det finns alltså många fördelar med att erbjuda e-faktura. Och det ger dessutom dina kunder möjlighet att hantera sina ärenden själva – oavsett tid på dygnet. Med andra ord; win för dig, win för kunden och win för miljön!

  3. Det omtänksamma betalningsalternativet
    Vi vet att man har ett stort försprång när man förstår hur kunderna vill betala, eftersom det skapar en bättre köpupplevelse att själv få välja betalsätt. Men något som också skapar en bra köpupplevelse är att visa hänsyn till sådant som faktiskt kan hända – till exempel att man tar miste på ett förfallodatum. Eller rentav har glömt bort den där fakturan som skulle betalats vid månadsskiftet. Kanske hör även du till dem som någon gång missat att betala en faktura i tid? Tänk om du då hade fått ett vänligt sms med en uppmaning om att det är dags att betala, så att du hann göra din inbetalning innan du råkade ut för onödiga avgifter och påminnelsefakturor. Vad bra det hade känts!

    Precis den känslan har du möjlighet att erbjuda dina kunder, om du låter dem betala med vår faktura.

Funderar du på hur du skulle kunna ta betalt på ett mer hållbart sätt?

Hör av dig så pratar vi betallösningar med dig!

Mattias Blomberg

Head of Sales, PayEx Sverige

Mejla mig

Du kanske också är intresserad av

24 november 2021 • Artiklar • Fakturering

Så kan vi hjälpa dig att sätta kunden i fokus

Som företagare vet du att det är mycket dyrare att skaffa en ny kund än att behålla en gammal. Därför bör du såklart göra allt för att kundresan ska bli så enkel som möjligt. Ändå är det av olika skäl oundvikligt att förlora kunder då och då, vilket du lyckligtvis kan dra viktiga lärdomar av.
Läs mer om hur du får lönsammare kunder
24 november 2021 • Tips • Fakturering

Automatiserad fakturering med fingertoppskänsla – checklista

Det finns nästan alltid potential att förbättra ett företags faktureringsprocess, vare sig det handlar om fakturering till andra företag eller till privatpersoner. På PayEx kan vi erbjuda dig en faktureringsprocess, som trots att den är helt automatiserad hanterar dina fakturor med fingertoppskänsla.
Kolla våra tips och enkel checklista
24 november 2021 • Tips • Fakturering

Tips på hur du förbättrar företagets fakturering

Det är inte alltid lätt att veta när det är dags att börja outsourca faktureringstjänster. Vad kostar det? Kommer det att löna sig? Hur mycket tid sparar man? Vi har satt ihop en lista på de vanligaste utmaningarna som företag som själva tar hand om hela faktureringsprocessen kan ställas inför. Och så klart tips på lösningar.
Ta mig till listan