Logga in till My PayEx
Logga in till PayEx Online
Logga in till PayEx 360
Logga in till Merchant Admin
Logga in till CAM-portalen
Logga in till Apotekskonto
Likviditet är ett begrepp som ofta dyker upp när man talar om företags ekonomi – men vad betyder det egentligen och varför är det så viktigt? I denna artikel förklarar vi inte bara vad likviditet innebär, utan ger också konkreta tips på hur du kan stärka ditt företags finansiella hälsa och förbereda det för framtida tillväxt.
Innan vi går vidare till hur du kan förbättra företagets likviditet, vill vi först förklara vad begreppet innebär. Likviditeten är en nyckelfaktor för hur väl ditt företag kan sköta sina dagliga betalningar, såsom leverantörsfakturor och löner. Den är också avgörande för att skapa förutsättningar för tillväxt och hantera oväntade ekonomiska risker.
Likviditet är ett finansiellt mått som visar ditt företags förmåga att täcka sina kortfristiga utgifter. Du har säkert även stött på termen "likvida medel". Detta syftar på tillgångar som snabbt kan omsättas i pengar, som kontanter eller bankmedel som kan användas omedelbart.
Men hur räknar man ut sin likviditet, och hur “likvid” vill man vara? Att beräkna företagets likviditet är inte lika svårt som det kan låta. Det finns två olika typer av likviditet – kassalikviditet och balanslikviditet.
Kassalikviditet beskriver ett företags förmåga att täcka sina kostnader på kort sikt, och beräknas enligt följande:
Balanslikviditet i sin tur innefattar i mångt och mycket samma saker. Skillnaden är att detta nyckeltal också inkluderar varulager. Detta gör att balanslikviditet blir mer aktuellt för företag med mer omfattande lagerverksamhet, ex. grossisthandlare. Denna typ av likviditet beräknas enligt följande:
En viktig tumregel att ha i bakhuvudet är att du bör sikta på att ha en kassalikviditet som är högre än 1 (alltså över 100%) och en balanslikviditet på ca 2 (200%).
Men nu när vi har rett ut grunderna tar vi oss över till den stora frågan – går det att påverka sin likviditet?
Ja, det gör det! Du kan påverka likviditeten hos ditt företag på många olika sätt, men alla grundar sig i samma princip – spara på likvida medel. För att illustrera, så utgår vi från ekvationen i förra stycket:
Likviditet = Omsättningstillgångar / Kortfristiga skulder.
För att öka likviditeten kan du antingen öka dina omsättningstillgångar eller sänka skulderna. Det motsatta gäller om du vill sänka likviditeten. Låt oss då se över några konkreta tips på hur du kan öka ditt företags likviditet.
Börja med att se över dina kostnader. Är de högre än dina intäkter? I så fall kan du titta närmre på era löpande och fasta intäkter för att få en uppfattning om penningflödet in. Räkna sedan på de fasta intäkterna och se var i kedjan ni skulle kunna optimera era processer, omvärdera era resurser eller inköp av utrustning.
Genom att se över det här löpande, skapar ni dessutom en rutin för att kontinuerligt kan hitta nya sätt att optimera verksamheten på och därigenom även likviditeten. Vilket i sin tur kan hjälpa er få medel över för vidareutveckla verksamheten!
Nästa steg är att se över om ni äger eller leasar era inventarier. I stället för att köpa inventarier direkt, vilket påverkar likviditeten negativt, kan ni se över möjligheten att leasa dem. Antingen på obestämd tid eller tills det finns utrymme att köpa in det.
Dyrare inventarier som maskiner eller datorer, är bra exempel på tillgångar som kan leasas. Att leasa kan vara ett bra sätt för dig och ditt företag att bibehålla hög likviditet samtidigt som verksamheten kan fortsätta att växa!
I många fall kan likviditeten också förbättras genom att se över betalningsvillkoren på fakturorna du skickar ut. I stället för 60 eller 30 dagar, kan du använda dig av 10 eller 15 dagars betaltid på fakturorna.
Genom att korta ner betalningstiden får du in dina intäkter snabbare och slipper ligga ute med pengar när du ska betala dina egna leverantörsfakturor, som ett exempel. Därför kan det vara ett bra alternativ att se över betaltiden du ger dina kunder när du vill förbättra din likviditet.
Ett annat sätt att förbättra sin likviditet på är genom finansiering. Finansiering kan exempelvis vara fakturaköp eller fakturabelåning, som också kallas factoring. Om du belånar eller säljer dina fakturor innan förfallodatumet, förbättrar du både företagets likviditet och kassaflöde.
Denna typ av lösning är oftast väldigt flexibel och minskar också din administration, eftersom du låter ett företag som specialiserar sig inom fakturering och betallösningar göra grovjobbet.
Vill du ha fler tips och råd om hur just du kan förbättra ditt företags likviditet? Kontakta oss idag så hjälper vi dig med en lösning som passar just ditt företag.
Head of Sales, PayEx Sverige
Med Fakturabelåning eller Fakturaköp minskar du risken och får bättre förutsättningar att växa.
Visst vore det trevligt att få betalt utan att behöva hantera fakturor? Om du överlåter hela eller delar av faktureringsprocessen till oss, så får du bättre likviditet och mindre krångel.
Kontakta oss för att få mer information om våra tjänster.
Att vänta hela 55 dagar för att få betalt för en faktura kan vara utmanande. Med PayEx fakturaköp ka...
När du siktar på att växa i de nordiska länderna kan en partner med lokal kunskap och bred expertis ...
Med lyhörd support, direkt dialog med kunden och korsfunktionella team är Customer Operations på Pay...
Kontakta säljavdelningen
Vanliga frågor
Här hittar du som privatkund svar på de vanligaste frågorna och kontaktuppgifter till oss.