Fakturaservice

Med lång erfarenhet och beprövade processer tar vi hand om hela fakturaflödet, från utskick till betalning. Resultatet är en smidig, säker och professionell hantering som frigör tid och stärker din affär.

Kontakta oss

Minska administrationen

Snabbare betalt och mer tid till din kärnverksamhet.

 

Få bättre koll

Överblick dygnet runt med automatiserad reskontra.

På dina villkor

Vi anpassar lösningarna till ditt företags unika behov.

Ledande i Norden

Erfaren leverantör till några av Nordens största företag.

 

Film om PayEx fakturering

Att fakturera ska vara enkelt

Med PayEx får du ett automatiserat faktureringsflöde som är anpassat efter både din verksamhet och dina kunders behov. Vi kombinerar den senaste tekniken med decenniers erfarenhet för att skapa en lösning som ger dig full kontroll, säkrare betalningar och mer tid till kärnverksamheten.

Gröna kugghjul

Integrering

Kom igång snabbt, smidigt och oberoende av vilket ekonomisystem du använder. Vår lösning fungerar med både filer och API, utan krav på avancerad teknisk kompetens.

 

Plus och minustecken

Reskontrahantering

Med automatiserad reskontra frigör du tid och får bättre kontroll. Du har tillgång till uppdaterad data dygnet runt och både du och dina kunder får en smidigare vardag.

Grön gubbe

Kundkommunikation

Fakturan kommunicerar lika mycket som allt annat du skickar ut. Skapa personliga erbjudanden och anpassa innehållet, oavsett om fakturan skickas digitalt, på papper eller som e-faktura.

Grön pil som vänder och går tillbaka

Inkasso

Vi kombinerar effektiv kravhantering med respekt för kundrelationen. Med automatiserade flöden och lösningsorienterad dialog sköter vi inkasso i både Sverige och utomlands.

Vad innebär fakturahantering?

Fakturahantering omfattar flera moment som kräver både tid och precision:

  • Insamling av kunduppgifter
  • Sammanställning av fakturabelopp
  • Utskick digitalt eller per post
    kontoöverföringar
  • Hantering av retur- och felaktiga fakturor
    administration av inbetalningar
  • Inkassokontakt
  • Kundkommunikation

"Vi sparar tid och har fått en bra struktur som gör att vi kan fokusera på vårt arbete. Dessutom hanterar PayEx våra kunder med en mjuk och omtänksam framtoning, vilket är väldigt viktigt för oss.”

Niklas Personne, CFO på Fonus
Niklas Personne
CFO
Fonus

Hur kan vi stötta din fakturering?

Vi erbjuder helhetslösningar för automatiserad fakturering. Från insamling av kunduppgifter och utskick av fakturor till hantering av inbetalningar och kundkommunikation. Du får bättre överblick, säkrare betalningar och en mer effektiv administration.

Skulle en faktura inte bli betald i tid, tar vi även hand om kravhantering och inkasso – vilket minskar din administrativa belastning och stärker kassaflödet.

Vanliga frågor om fakturering

  • Vad ska en faktura innehålla?

    1. Fakturanummer: Ett unikt identifieringsnummer för fakturan, vilket underlättar spårning och hantering.
    2. Fakturadatum: Datum då fakturan utfärdades.
    3. Företagets namn och kontaktuppgifter: Namn, adress och kontaktinformation för det företag eller den person som utfärdar fakturan.
    4. Kundens namn och kontaktuppgifter: Namn, adress och kontaktinformation för den kund som fakturan riktas till.
    5. Beskrivning av varor eller tjänster: En tydlig och detaljerad beskrivning av de produkter eller tjänster som har levererats.
    6. Kvantitet och pris: Antal enheter av varor eller tjänster som levererats samt det pris som ska betalas per enhet.
    7. Totalt belopp att betala: Den totala kostnaden för varor eller tjänster inklusive eventuella skatter, avgifter eller rabatter.
    8. Betalningsvillkor: Villkoren för betalning, inklusive förfallodatum och eventuella rabatter för tidig betalning.
    9. Betalningsmetod: Information om hur betalningen kan göras, till exempel banköverföring, check eller elektronisk betalning.
    10. Eventuella andra relevanta uppgifter: Det kan inkludera referenser till avtal eller beställningar, momsregistreringsnummer, bankkontonummer för betalning och eventuella övriga villkor eller information som är relevant för transaktionen.

    Det är viktigt att fakturor är korrekta och tydliga för att undvika missförstånd och förseningar i betalningen.

  • Varför skickas en påminnelse ut trots att det finns en kreditfaktura som tar ut debetfakturan?

    Det sker ingen kvittning per automatik hos PayEx. Ni kan själva i samråd med er kund göra regleringen av kreditfakturan mot debetfakturan i online.

  • Var kan jag se status på obetalda fakturor?

    Det beror på vilket system du använder.

    I PayEx Online: via fliken Fakturor, välj avancerad sökning. De olika kravkoderna anger hur långt fakturorna gått i kravrutinen.

    Exempel på kravkoder:

    0 = faktura utsänt
    10 = första påminnelse sänt
    30 = inkassokrav sänt
    Fullständig lista finns under Hjälp.

    Payex Online - inloggning med SecureID-bricka

    Payex 360 - inloggning med lösenord: Via fliken Tjänster / Fakturor.

    Payex 360 - inloggning med lösenord

  • Hur gör jag för att makulera en faktura?

    Det beror på vilket system du använder.

    Payex Online - inloggning med SecureID-bricka: Sök upp fakturan, välj Olikvidering.

    Payex Online - inloggning med SecureID-bricka

    Payex 360 - inloggning med lösenord: Sök upp fakturan, välj Nedskrivning.

    Payex 360 - inloggning med lösenord

  • Hur gör jag för att lägga anstånd på en faktura?

    Det beror på vilket system du använder.

    Payex Online - inloggning med SecureID-bricka: Sök upp fakturan, välj Anstånd/stopp och gör valet under Lägg anstånd.

    Payex Online - inloggning med SecureID-bricka

    Payex 360 - inloggning med lösenord: Sök upp fakturan, välj Anstånd.

    Payex 360 - inloggning med lösenord

Lästips för dig

Vill du veta mer?

Kontakta vår säljavdelning så berättar vi mer om våra faktureringstjänster.

Vi hjälper dig med din fakturering

Vi har lång erfarenhet av att leverera komplexa lösningar och med PayEx fakturering får du snabbare betalt och kan fokusera på det du är bäst på. Kontakta oss så berättar vi mer hur vi kan hjälpa dig med din fakturering.

Dina uppgifter

Samtycke

Se dataskyddspolicy för hantering av persondata

Vanliga frågor om fakturering

  • Var kan jag se status på obetalda fakturor?

    Payex Online - inloggning med SecureID-bricka

    Via fliken Fakturor, välj avancerad sökning. De olika kravkoderna anger hur långt fakturorna gått i kravrutinen.

    Exempel på kravkoder:

    0 = faktura utsänt
    10 = första påminnelse sänt
    30 = inkassokrav sänt
    Fullständig lista finns under Hjälp.

     

     

  • Hur får jag betalt?

    Vi redovisar betalningar som gjorts till ditt konto enligt överenskommelse. Utbetalning av redovisningsmedel sker enligt tidigare överenskomna utbetalningsdagar.

  • Var kan jag hitta uppgifter om utbetalade redovisningsmedel?

    Payex Online - inloggning med SecureID-bricka

    Via fliken Rapporter / Inbetalningar / Redovisningsspec, välj önskat datum.

  • Hur reglerar jag en kreditfaktura?

    Sök upp kreditfakturan, välj Reglera kredit/kreditfaktura.

  • Vad innebär fakturering och vad ska ingå på en faktura?

    Fakturering är processen där en leverantör av varor eller tjänster skapar och skickar en faktura till en kund för att begära betalning för de tillhandahållna varorna eller tjänsterna.

    Fakturering är en viktig del av företagets ekonomihantering och bokföring. Fakturor fungerar som ett dokument som innehåller detaljer om transaktionen, inklusive:

    • Information om leverantören: namn, adress och kontaktuppgifter för den som skickar fakturan.
    • Information om kunden: namn, adress och kontaktuppgifter för den som ska betala fakturan.
    • Fakturadatum: datumet då fakturan skapades och skickades till kunden.
    • Fakturanummer: ett unikt identifieringsnummer för varje faktura som hjälper till att spåra och organisera transaktionerna.
    • Beskrivning av varor eller tjänster: en detaljerad lista över de varor eller tjänster som har tillhandahållits, inklusive pris, kvantitet och eventuella tillämpliga skatter eller rabatter.
    • Betalningsvillkor: informationen om när och hur betalningen ska göras, inklusive förfallodatum och eventuella särskilda instruktioner.
    • Sammanlagt belopp: den totala kostnaden för varor eller tjänster, inklusive eventuella skatter och rabatter.

    Fakturering är som sagt en viktig del av bokföringen, eftersom det hjälper företag att hålla koll på sina intäkter och skapa en spårbar transaktionshistorik. Det underlättar också för kunden att förstå och bekräfta kostnaderna för de mottagna varorna eller tjänsterna och att genomföra betalningen enligt överenskomna villkor.

  • Vad händer om fakturan inte skulle bli betald?

    PayEx tar hand om hela processen med utskick av påminnelse och inkassohantering.

  • Varför skickas en påminnelse ut trots att det finns en kreditfaktura som tar ut debetfakturan?

    Det sker ingen kvittning per automatik hos PayEx. Ni kan själva i samråd med er kund göra regleringen av kreditfakturan mot debetfakturan i online.

  • Vad betyder reskontra?

    En reskontra är en ekonomisk rapport eller register som används för att spåra och dokumentera skulder och fordringar i en organisation eller företag.

    Reskontran fungerar som ett bokföringsverktyg som hjälper dig att hålla reda på de ekonomiska transaktionerna mellan ditt företag och dina kunder eller leverantörer. 

    Det kan vara ett viktigt verktyg för att följa upp och säkerställa att ditt företag får in betalningar i tid och att du betalar dina skulder enligt avtalade villkor.

    Genom att använda reskontror kan du hålla ordning på dina ekonomiska transaktioner, förhindra förluster till följd av obetalda räkningar och upprätthålla goda relationer med både kunder och leverantörer.