Inkasso

Säkra din ekonomi och minska förluster med PayEx inkassotjänster. Vi erbjuder effektiva verktyg och expertis för att hantera och förebygga obetalda skulder på ett proaktivt sätt.

Kontakta oss

Ledande i Norden

Vi har lång erfarenhet av att leverera komplexa lösningar till ett flertal större företag i Norden.

Personligt

Vi vet när och hur påminnelser ska skickas för att inte riskera din relation med kunden.

Pre collection

Vi har rutiner för att kontakta din kund innan ärendet går till inkasso, så kallad pre collection.

Scoring

Vi har en egenutvecklad scoringmetod för att säkerställa att nästa betalningsåtgärd blir den rätta.

Inkasso är också del av kundupplevelsen.

Obetalda fakturor betyder inte bara förlorade intäkter och sämre likviditet. Det påverkar också relationerna till din kund och möjligheten att fortsätta göra affärer ihop. PayEx har lång erfarenhet av en respektfull och balanserad skuldhantering. Och vi glömmer aldrig att inkasso också är en del av kundupplevelsen.

Automatiserad hantering

Rätt utformade kan de allra flesta skulder hanteras i ett automatiserat flöde. Med automatisk scoring säkerställs att rätt åtgärder vidtas.

Överblick

Du har dygnet-runt-tillgång till alla dina ärenden och kan se status och beställa rapporter. Du har även möjlighet att låta dina kunder se sina ärenden och betala direkt i inloggad miljö.

Personligt

Med vår långa erfarenhet vet vi när påminnelser ska skickas och hur de ska formuleras för att inte riskera din relation med kunden. Vi har även rutiner för att kontakta din kund innan ärendet går till inkasso, det som ibland kallas pre collection. Behöver något hanteras manuellt gör vi självklart det.

Hur hanterar PayEx inkassoärenden?

Ibland händer det att kunder inte betalar sina fakturor, med våra inkassotjänster får du hjälp med att driva in uteblivna betalningar.

När vår inkassoavdelning tar över ärendet hanteras det efter en förutbestämd process:

  1. Utskick av kravbrev med tillkommande avgifter
  2. Sms-utskick
  3. Telefonsamtal
  4. Registrering av betalningsanmärkning
  5. Överlämning till kronofogden
  6. Utmätning 

Inkasso kan vara ett känsligt ämne och därför behöver det hanteras på ett korrekt, men också finkänsligt sätt, för att undvika att det påverkar kundernas tilltro till ditt företag. Det kräver både god kundkommunikation och en tydlig plan för hur information förmedlas under processen.

Lästips för dig

Artiklar  •  23 juli, 2024

Från pappersfakturor till digitala lösningar – ett halvt sekel av innovation

Sedan starten 1972 på Gotland har PayEx varit aktiva med fakturahantering och finansieringslösningar. En framgångsresa som inneburit en transformation från traditionell m...

Vill du veta mer?

Kontakta vår säljavdelning så berättar vi mer om våra inkassotjänster.

Vi hjälper dig med inkasso

PayEx har lång erfarenhet av en respektfull och balanserad skuldhantering. Och vi glömmer aldrig att inkasso också är en del av kundupplevelsen. Kontakta oss så berättar vi mer om inkasso.

Dina uppgifter

Samtycke

Se dataskyddspolicy för hantering av persondata

Vanliga frågor om Inkasso

  • Jag vill ha hjälp med att skicka ut inkassokrav. Kan PayEx hjälpa mig?

    Ja, det gör vi gärna. Vi tecknar avtal om tjänsten. Ni erhåller ett startpaket från oss. Ni sänder sedan era fordringar till PayEx och vi sänder kommande dag ut ett inkassokrav till din kund. Kontakta oss idag på 08-411 97 40 så berättar vi mer.

  • Vad händer om inkassokravet inte skulle bli betalt?

    PayEx flyttar automatiskt obetalda ärenden vidare i kravprocessen och inleder ett rättsligt förfarande på de fordringar ni önskar, möjligheten att få betalt kvarstår därmed. Ni behöver inte teckna något nytt avtal för att gå vidare med rättsliga åtgärder.

  • Hur vet jag vad som hänt med mina inskickade obetalda fordringar?

    Du som är kund kan följa och åtgärda ärenden under dygnets alla timmar. Detta görs i PayEx gränssnitt dit ni får inloggningsuppgifter.

  • Hur är inkassokravet utformat?

    Inkassokravet är formulerat på ett sätt som uppmärksammar kunden att betala utan att på något sätt äventyra er vidare relation med kunden.

  • När hamnar en faktura i inkasso?

    Om fakturan och inte heller betalningspåminnelsen har betalats, hanteras det efter en förutbestämd process:

    • Utskick av kravbrev med tillkommande avgifter
    • Sms-utskick
    • Telefonsamtal
    • Registrering av betalningsanmärkning
    • Överlämning till kronofogden
    • Utmätning