
Inkasso
Säkra din ekonomi och minska förluster med PayEx inkassotjänster. Vi erbjuder effektiva verktyg och expertis för att hantera och förebygga obetalda skulder på ett proaktivt sätt.
Ledande i Norden
Vi har lång erfarenhet av att leverera komplexa lösningar till ett flertal större företag i Norden.
Personligt
Vi vet när och hur påminnelser ska skickas för att inte riskera din relation med kunden.
Pre collection
Vi har rutiner för att kontakta din kund innan ärendet går till inkasso, så kallad pre collection.
Scoring
Vi har en egenutvecklad scoringmetod för att säkerställa att nästa betalningsåtgärd blir den rätta.
Inkasso är också del av kundupplevelsen.
Obetalda fakturor betyder inte bara förlorade intäkter och sämre likviditet. Det påverkar också relationerna till din kund och möjligheten att fortsätta göra affärer ihop. PayEx har lång erfarenhet av en respektfull och balanserad skuldhantering. Och vi glömmer aldrig att inkasso också är en del av kundupplevelsen.

Automatiserad hantering
Rätt utformade kan de allra flesta skulder hanteras i ett automatiserat flöde. Med automatisk scoring säkerställs att rätt åtgärder vidtas.

Överblick
Du har dygnet-runt-tillgång till alla dina ärenden och kan se status och beställa rapporter. Du har även möjlighet att låta dina kunder se sina ärenden och betala direkt i inloggad miljö.

Personligt
Med vår långa erfarenhet vet vi när påminnelser ska skickas och hur de ska formuleras för att inte riskera din relation med kunden. Vi har även rutiner för att kontakta din kund innan ärendet går till inkasso, det som ibland kallas pre collection. Behöver något hanteras manuellt gör vi självklart det.

Hur hanterar PayEx inkassoärenden?
Ibland händer det att kunder inte betalar sina fakturor, med våra inkassotjänster får du hjälp med att driva in uteblivna betalningar.
När vår inkassoavdelning tar över ärendet hanteras det efter en förutbestämd process:
- Utskick av kravbrev med tillkommande avgifter
- Sms-utskick
- Telefonsamtal
- Registrering av betalningsanmärkning
- Överlämning till kronofogden
- Utmätning
Inkasso kan vara ett känsligt ämne och därför behöver det hanteras på ett korrekt, men också finkänsligt sätt, för att undvika att det påverkar kundernas tilltro till ditt företag. Det kräver både god kundkommunikation och en tydlig plan för hur information förmedlas under processen.
Lästips för dig
Vill du veta mer?
Kontakta vår säljavdelning så berättar vi mer om våra inkassotjänster.
Vi hjälper dig med inkasso
PayEx har lång erfarenhet av en respektfull och balanserad skuldhantering. Och vi glömmer aldrig att inkasso också är en del av kundupplevelsen. Kontakta oss så berättar vi mer om inkasso.