Intervju med vår VD, Ola Laurin

27 juni 2022 • Artiklar • Finansiering/Fakturering/Kontotjänster/Inkasso

100 dagar på posten som PayEx VD har passerat. Här berättar Ola mer om sig själv, sina första intryck, vad som skett under tiden och slutligen - några spännande spaningar från betalningsbranschen.

portrait

Hej Ola! Kan du berätta något om dig?

Jag är en passionerat nyfiken person och alltid villig att lära mig mer och ändra mig. Jag vet lite om mycket! Jag är 50 år och ett sportfreak, gift med Lina, pappa till Stella (13 år) och Filippa (10 år) och vi har en hund som heter Loui (Malteser). När jag inte jobbar älskar jag att åka till lägenheten i Spanien med min familj, eller göra andra resor. Jag gillar också att åka skidor, spela padel och många gånger bara vila.

Min första karriär var som sjöofficer i svenska marinen innan jag gick på handelshögskolan i Göteborg. Mitt första jobb i min ”andra karriär” var på Swedbank där jag stannade i mer än 20 år. Mina sista år på Swedbank ingick jag i koncernledningen och ledde affärsområdet Swedbank Large Corporates & Institutions.

Eftersom PayEx ägs till 100% av Swedbank är jag fortfarande en slags Swedbank-anställd och väldigt stolt över att vara en del av PayEx nu, en organisation med bra grund för en snabb transformation.

Du är fyra månader in i det nya jobbet och har nyligen nått din 100e arbetsdag!

Hur tycker du att din start har varit?

Jag tycker att starten har varit fantastisk, det finns så många smarta, briljanta och innovativa kollegor som har välkomnat mig till företaget. Många av våra medarbetare har varit väldigt öppna och direkta mot mig vilket gör det mycket lättare att identifiera utmaningar och möjligheter. Jag ser att vi har en bra grund för att bli ett snabbrörlig bolag inom betalningsbranschen som erbjuder friktionsfria betalningar. Jag ser verkligen ser fram emot de kommande 100 dagarna!

Vad är du mest stolt över att ha uppnått under de första 100 dagarna?

Det enkla svaret är att vi har implementerat en ny verksamhetsmodell för att bli mer kundcentrerad och förkorta tiden till marknaden – jag tror verkligen på detta förändrade arbetssätt. Det jag verkligen är stolt över är den förändring av attityd som börjar ske i organisationen, att anställda tar tillbaka sitt mandat och agerar efter det. Detta har möjliggjorts genom att öppna upp tvåvägskommunikation, dela utmaningar, vara tydlig med prioriteringar och att uppmuntra agerade istället för att be om lov. Jag tror att vi redan har kommit långt. Prova - lyckas eller misslyckas snabbt - och gör det rätt, är ett uppskattat beteende i organisationen.

Är det något speciellt i branschen som du brinner särskilt för?

Det är inte branschspecifikt, men jag brinner mycket för att göra affärer och har ett kunden först i allt vi gör. Jag är verkligen inspirerad av de produkter vi tillhandahåller, att se och känna på nya terminaler, vår nya checkout, vår nya portal för handlare (Merchant Portal är för alla handlare som använder Swedbank Pay kortinlösen) och så vidare. I bankbranschen är många av produkterna abstrakta, men här har vi både fysiska och digitala produkter, så häftigt!

Ser du några intressanta trender inom betalningsbranschen just nu?

Konsumenterna vill kunna välja mellan flera betalsätt, oavsett var de betalar. Det skapar konkurrens och innovation på marknaden. Därför kommer vi se en fortsatt snabb utveckling av digitala betalningar. Framväxten av X-pays (Apple Pay, Google Pay och Samsung Pay) bidrar till en bekväm köpupplevelse och nyligen lanserade Apple Pay Later är ett exempel på utveckling av checkouten där konsumenternas behov och köpbeteende hamnar i fokus.

Vad inspirerar dig i ditt yrke?

Det inspirerar mig verkligen att arbeta med människor, skapa framgångsrika team och få hela organisationen att arbeta mot en gemensam önskad position, det skapar så mycket energi, innovation och harmoni. Jag tror på att alla vill bidra när sammanhanget är rätt.

Hur bidrar du själv till att PayEx blir en mer kundcentrerad organisation?

Kunderna – alltid kunderna först! Det är av högsta prioritet för mig och för PayEx. Det är så jag prioriterar för mig själv och min kalender, och jag förväntar mig detsamma för alla som jobbar på PayEx. I kundarbetet arbetar jag för Client Executive som är VD för deras kundportfölj. Om de vill att jag ska lyssna på utmaningar och hjälpa dem att ta itu med dem gör jag det. Om de vill att jag ska delta i kundmöten gör jag det. Jag ansvarar också för att sätta agendan i ledningsgruppen med vår verksamhet och kunderna i fokus.

Och slutligen, har du några oväntade talanger?

Jag är väldigt bra på att spela Candy Crush!