Automatiserad fakturering med fingertoppskänsla – checklista

12 oktober 2021 • Tips • Fakturering

Det finns nästan alltid potential att förbättra ett företags faktureringsprocess, vare sig det handlar om fakturering till andra företag eller till privatpersoner. På PayEx kan vi erbjuda dig en faktureringsprocess, som trots att den är helt automatiserad hanterar dina fakturor med fingertoppskänsla.

portrait

Säkrare betalning och bättre kundrelationer

Uteblivna betalningar kan ställa till det i kundrelationer. Ofta alldeles i onödan dessutom. Många gånger är det bristande rutiner och mänskliga faktorer som ligger bakom en utebliven betalning. Med en automatiserad och smart faktureringsprocess, där vi tillsammans med dig skapar ett flöde som passar just ditt företag och dina kunder minskar du risken för att fakturor blir liggande obetalda och att du behöver ringa jobbiga samtal.

Fingertoppskänsla

Hela processen är automatisk, men kan kalibreras med fingertoppskänsla på detaljnivå genom att du skapar individuella inställningar för olika kunder utifrån exempelvis vilken kredit de har, om köpet görs i fysisk butik eller på webben och om kunden vill ha e-fakturor eller något annat format. Du behöver aldrig vara orolig för att inte processen flyter på även om någon på ekonomiavdelningen skulle vara sjuk eller att ingen har tid att hantera ett ärende.

Full kontroll

På en dashboard får du snabbt överblick på fakturering, betalning och kundreskontra. Det gör det enkelt att rapportera och du har alltid full kontroll.

Personlig kontakt

Även i en automatiserad process händer det att ärenden behöver hanteras av människor av kött och blod. Där har vi lång erfarenhet och är erkänt duktiga. Tillsammans med dig kan vi ta fram individuella rutiner för hur vi ska kontakta dina kunder och få till en betalning innan ärendet går till inkasso. Vi kan driva dina fordringar över hela världen om du vill.

Checklista

Reskontrasystem

  • Automatiserade inställningar på faktura och kundnivå
  • Automatiserade reskontraavskrivningar för t.ex. mindre belopp
  • Automatiserad kravhantering
  • Automatiserad överföring av skuld till nästa faktura
  • Automatiserad reglering av överbetalning mot förfallen faktura

 

Dashboard

  • Egen dashboard ger snabb överblick och full kontroll av fakturering och reskontran
  • Möjlighet att kontinuerlig uppdatera kundunika händelser i reskontran

 

Skicka fakturan

  • Interaktiv e-post faktura i HTML-format
  • Elektroniska fakturor, t.ex. EDI-, SWE-faktura och Peppol
  • Automatiserat adressök och hantering av returer

 

Selfservice

  • Mina sidor-funktioner, med möjlighet att t.ex. betala, se skuld, fakturor etc.

 

Bokföring

  • Automatiska bokföringsfiler på valfria nivåer, avstämt och klart med pengar på kontot

Mattias Blomberg

Head of Sales, PayEx Sverige

Mejla mig

Du kanske också är intresserad av

14 september 2021 • Artiklar • Fakturering

Så kan vi hjälpa dig att sätta kunden i fokus

Som företagare vet du att det är mycket dyrare att skaffa en ny kund än att behålla en gammal. Därför bör du såklart göra allt för att kundresan ska bli så enkel som möjligt. Ändå är det av olika skäl oundvikligt att förlora kunder då och då, vilket du lyckligtvis kan dra viktiga lärdomar av.
Läs mer om hur du får lönsammare kunder
14 september 2021 • Tips • Fakturering

Tips på hur du förbättrar företagets fakturering

Det är inte alltid lätt att veta när det är dags att börja outsourca faktureringstjänster. Vad kostar det? Kommer det att löna sig? Hur mycket tid sparar man? Vi har satt ihop en lista på de vanligaste utmaningarna som företag som själva tar hand om hela faktureringsprocessen kan ställas inför. Och så klart tips på lösningar.
Ta mig till listan