Abonnemang som affärsmodell

20 oktober 2021 • Tips • Finansiering

Affärsmodeller som bygger på abonnemang är här för att stanna. Och fördelarna med abonnemang är många för både företag och slutkunder. Häng med, så berättar vi mer!

portrait

Det var länge sedan abonnemang bara handlade om tidningar, el och telefoni. Numera kan man prenumerera på allt från rakblad och matkassar till vitaminer och strumpor. Och fördelarna är många.

Fördelar för dina kunder

  • Med ett abonnemang håller sig kunden uppgraderad utan att behöva följa dyra trender och ständigt köpa nytt.
  • Att skaffa ett abonnemang kan man göra från soffan och det är numera oftast enkelt att byta leverantör om man inte känner sig nöjd.
  • Det är tryggt. Man vet vilken månadskostnad man har och service, försäkring och uppgradering ingår.

Fördelar för ditt företag

  • Du kan bundla fler produkter och tjänster och skapa ett attraktivt erbjudande. Vilket sannolikt kommer att öka din intäkt per kund.
  • Du bygger lojalitet och lär dig mer om dina kunder. Du samlar kontinuerligt data och kan utveckla din affärsmodell efter kundernas behov.
  • Genom merförsäljning baserad på data kan du få sällanköpskunder att handla mer. Vilket sannolikt också ger dig trognare kunder.
  • Du kan enklare förutsäga intäkter och göra vassare försäljningsprocesser.

Mattias Blomberg

Head of Sales, PayEx Sverige

Mejla mig