Logga in till My PayEx
Logga in till PayEx Online
Logga in till PayEx 360
Logga in till Merchant Admin
Logga in till CAM-portalen
Logga in till Apotekskonto
Som företagare vet du att det är mycket dyrare att skaffa en ny kund än att behålla en gammal. Därför bör du såklart göra allt för att kundresan ska bli så enkel som möjligt. Ändå är det av olika skäl oundvikligt att förlora kunder då och då, vilket du lyckligtvis kan dra viktiga lärdomar av.
Det kan ta tid och vara förknippat med en del kostnader att attrahera nya kunder. Och som företagare vill du naturligtvis behålla en ny kund så pass länge att hen börjat bli lönsam. Även vid sällanköpsvaror är det viktigt att kunden känner sig väl omhändertagen. Då finns det en chans att de positiva erfarenheterna delas med andra.
För att behålla en kund över tid behövs det naturligtvis ett bra erbjudande, men du vill också att befintliga kunder ska känna sig som VIP. Det kan du åstadkomma med rabatter och lojalitetspoäng, men också genom att erbjuda enkla kommunikationsvägar och betalsätt anpassade efter kundens behov och önskemål.
Trots det kommer det hända att du förlorar kunder. Kanske är kunden av någon anledning inte nöjd med varan eller tjänsten, kanske har det uppstått problem vid betalningen eller så har kunden inte känt sig tillräckligt uppskattad. Tråkigt naturligtvis, men också en möjlighet för dig att lära dig mer och spetsa ditt erbjudande.
Det kommer alltid finnas kunder som hoppar fram och tillbaka mellan leverantörer, många gånger av det enkla skälet att de vill prova något nytt, eller att det var ett kampanjpris som lockade.
Det här är en kundgrupp som visserligen utmanar din verksamhet, men som också ger dig ett tillfälle att ha koll på vad dina konkurrenter gör. Och det finns naturligtvis en möjlighet att de kommer tillbaka till ditt företag. Det är därför klokt att ha en strategi för hur du kontinuerligt kan bearbeta före detta kunder och till slut kanske locka tillbaka dem.
När kunder återkommer till en tidigare leverantör upplever de det som positivt att bli igenkända. Och om några av de val kunden gjort tidigare finns kvar – som till exempel betalsätt – är chansen stor att hen stannar längre denna gång.
Vi har lösningar för både återkommande betalningar och enstaka faktureringar, som kan ge ditt företag den sista pusselbiten i ditt kunderbjudande. Vi har många års erfarenhet av att arbeta med några av de största bolagen som erbjuder olika typer av abonnemang inom till exempel Telecom i Sverige och övriga Norden. Det ställer höga krav på användarvänlighet och smidiga processer, då kunderna är många och debiteringar ofta sker månadsvis. Naturligtvis är autogirobetalning en av de bästa lösningarna, men även e-fakturor, där kunden betalar med ett klick, fungerar bra. Mängden e-fakturor har ökat dramatiskt de senaste åren, vilket är positivt för miljön då andelen pappersutskick minskat. Även Kivra används idag som ett distributionssätt för fakturor.
Ett annat miljövänligt betalsätt som blir allt populärare är återkommande kortbetalningar, där slutkunden registrerar sitt betal- eller kreditkort och där vi lagrar kortuppgifterna och kan debitera nya fakturor. Kunden ser sedan sin skuld eller betalning på ”Mina sidor”.
Ytterligare ett sätt är att skicka fakturan som en pdf-bilaga via e-post. Numera kan fakturan även sändas i html-format, vilket möjliggör en mer levande och interaktiv faktura, som det är svårare för kunden att missa. Med ett knapptryck når kunden till exempel din hemsida eller en chatt, samtidigt som betalningsuppgifterna presenteras tydligt. Kunden har möjlighet att direkt hantera sin betalning, lägga till nya tjänster, läsa mer om ditt företag och kanske nappa på kampanjer.
Det ska vara enkelt för kunden att välja betal- och distributionssätt. Och självklart ska det vara lika enkelt att ändra sitt val. Det ska dessutom gå att spåra tidigare val och enkelt komma åt debiteringsunderlaget/fakturan.
När du äger kundrelationen i alla steg och själv har satt ramarna kan du också säkerställa att kunden blir rätt behandlad. Vi erbjuder olika sätt att kommunicera med dina kunder. Dels genom avier och fakturor, dels genom digitala gränssnitt, försändelser och kundservice.
Hur ofta kunden ska kontaktas bestämmer självklart du, men här kan vi komma med bra tips. Det kan till exempel vara när kunden har missat eller vill ha en bekräftelse för en betalning.
Ibland blir det ändå fel och då måste det finnas skalbara och automatiska processer som löser problemen. Framförallt om det berör många kunder och fakturor. Vi har gedigen erfarenhet av att skapa processer för att undvika ”unhappy flow”, som oftast är det som kostar företag både kunder och pengar.
Det är många som oroar sig för att en extern finansieringslösning kan påverka relationen med kunderna och kontrollen över kommunikationen. Men på den punkten kan vi lugna dig. Med våra finansieringslösningar är det fortfarande du som har kontroll. Men självklart hjälper vi till att sätta upp ramarna för hur det ska fungera.
Den här frågan berör givetvis även B2B. Företagskunder består ju som bekant också av människor och relationen mellan kund och leverantör kommer bli ännu viktigare i framtiden, i kombination med användarvänlighet och möjlighet att välja digitala lösningar.
Head of Sales, PayEx Sverige
Visst vore det trevligt att få betalt utan att behöva hantera fakturor? Om du överlåter hela eller delar av faktureringsprocessen till oss, så får du bättre likviditet och mindre krångel.
Kontakta oss för att få mer information om våra tjänster.
Likviditet är ett begrepp som ofta dyker upp när man talar om företags ekonomi – men vad betyder det...
Att vänta hela 55 dagar för att få betalt för en faktura kan vara utmanande. Med PayEx fakturaköp ka...
Upptäck hur factoring kan snabba upp dina fordringar, förbättra likviditeten och stabilisera ditt fö...
Kontakta säljavdelningen
Vanliga frågor
Här hittar du som privatkund svar på de vanligaste frågorna och kontaktuppgifter till oss.