Logga in till My PayEx
Logga in till PayEx Online
Logga in till PayEx 360
Logga in till Merchant Admin
Logga in till CAM-portalen
Logga in till Apotekskonto
Tjänster som fakturahantering och finansiering effektiviserar kunders ekonomiska flöden och minskar affärsrisker. Med ett flexibelt och långsiktigt synsätt är vi på PayEx en partner för affärsutveckling och betonar vikten av att skapa mervärde och hållbara relationer med kunderna.
Nedan artikel är framtagen av och publicerad i Kreditnytt
PayEx erbjuder idag tjänster inom två huvudområden: Fakturahantering och finansiering. Via dessa tjänster kan de effektivisera sina kunders ekonomiska flöden och minska riskerna i deras affärer. Men det som gör att PayEx sticker ut är deras flexibilitet och långsiktighet – de är en partner att utvecklas tillsammans med.
PayEx grundades på Gotland 1972 (under ett annat namn) men finns idag i hela Norden. Sedan 2017 är PayEx ett helägt dotterbolag till Swedbank och har närmare 850 anställda. En av dem är Niklas Levin, nordisk försäljningschef.
– Jag har varit i bolaget i 25 år och på nära håll följt utvecklingen inom fakturerings- och finansieringstjänster, berättar Niklas.
Med sina många år inom bolaget i ryggen har Niklas identifierat flera av PayEx styrkor, och en ligger i den företagskultur som präglat verksamheten ända sedan starten.
– Vi är i grund och botten ett kreativt entreprenörsbolag med styrkan i vår personal, men sedan 2017 kan vi kombinera det med resurserna och möjligheterna som kommer med en stark ägare i ryggen.
Att ha en storbank som ägare kommer väl till hands som kreditgivare, då det är en del i PayEx verksamhet. Factoringdelen har, av förståeliga skäl, ökat under lågkonjunkturen.
– Fakturabelåning och fakturaköp innebär både minskad risk och bättre likviditet för våra kunder. Nu när det är tuffare tider lever fler företag på gränsen och är i behov av likvida medel för att hålla leveranskedjan igång, säger Niklas.
– Trycket ökar också eftersom banker och risk-kapitalister är mindre benägna att investera vilket ger företagen mindre kapital att röra sig med.
En annan effekt av lågkonjunkturen är att många företag väljer att dra ner på administrativa tjänster och personal. Då är det tacksamt att outsourca till exempel fakturahanteringen.
– Vi har välfungerande processer för fakturering och hanteringen kring påminnelser och betalning. Faktum är att flera av våra kunder upplever att de har högre betalningsgrad och dessutom får betalt snabbare när de använder vår faktureringstjänst än det de använt tidigare, berättar Niklas.
Olika betalningsmodeller ger konsumenten alternativ – men ställer krav på PayEx.
Ett led i att öka betalningsgraden kan vara att erbjuda olika betalningsalternativ, till exempel delbetalning eller en abonnemangstjänst, olika lösningar PayEx arbetat fram över tid.
– Det finns ju konsumenter som klarar en investering över tid, men inte här och nu. Då är det klart att vår kund vill sälja en tjänst eller vara till den konsumenten, men då faller ett stort ansvar på oss som kreditgivare att göra en noggrann kreditkontroll.
I vissa fall går det, av olika anledningar, ändå inte. Fakturor förfaller, betalningen uteblir. Där understryker Niklas Levin vikten av fingertoppskänsla.
– Vår approach är att sköta det på ett schysst sätt. Kan man lösa en avbetalning och konsumenten till slut betalar ligger det ju i vår kunds intresse att ha kvar den konsumenten som sin kund. Det där är något vi formar mycket i dialog med våra kunder, vilken inställning de vill ha och hur de vill driva in sina pengar.
Många av PayEx kunder idag är stora bolag inom exempelvis telekom- och energibranscherna. De har komplexa behov samtidigt som de vill göra det så enkelt som möjligt för sina konsumenter.
– I många av våra partnerskap har vi utöver den tjänst vi tillhandahåller en rådgivande funktion. Vi har byggt på oss mycket erfarenhet och kunskap och vill utmärka oss genom att ge bra råd och vara ett stöd genom hela processen.
– Både inom telekom- och energibranscherna finns många olika typer av abonnemang och avtalstjänster, men gemensamt är också att det ska vara så tydligt och lätt som möjligt för kunden att se på sin faktura vad man betalar för och hur man betalar, fortsätter Niklas.
– Genom att kunna skicka ut fakturan i den digitala brevlådan och erbjuda Swishbetalning ger vi konsumenten ett smidigt och säkert sätt att betala vilket i många fall både skyndar på betalningen och ökar betalningsgraden. Det ger en win-win-situation där våra kunder får sina pengar, ofta tidigare än förväntat och där konsumenterna slipper krångel eller till och med inkassokrav.
Ett fokusområde som ökar på PayEx och som Niklas Levin framhåller som en av deras verkliga styrkor är hållbarheten. Det gäller såväl miljömässig hållbarhet som social hållbarhet, där den typiska kunden är en långsiktig partner som man jobbar med över tid och utvecklar en schysst relation till.
– Det kanske inte alltid handlar om att maximera ränta och tjäna så mycket pengar som möjligt här och nu, utan att skapa mervärde och en givande relation där vi berikar varandra både som företag och människor, säger Niklas.
Vill du veta mer om våra lösningar? Kontakta oss eller läs mer här för att få svar på dina frågor!
Head of Nordic Sales
Med Fakturabelåning eller Fakturaköp minskar du risken och får bättre förutsättningar att växa.
Visst vore det trevligt att få betalt utan att behöva hantera fakturor? Om du överlåter hela eller delar av faktureringsprocessen till oss, så får du bättre likviditet och mindre krångel.
Kontakta oss för att få mer information om våra tjänster.
Likviditet är ett begrepp som ofta dyker upp när man talar om företags ekonomi – men vad betyder det...
När du siktar på att växa i de nordiska länderna kan en partner med lokal kunskap och bred expertis ...
Med lyhörd support, direkt dialog med kunden och korsfunktionella team är Customer Operations på Pay...
Kontakta säljavdelningen
Vanliga frågor
Här hittar du som privatkund svar på de vanligaste frågorna och kontaktuppgifter till oss.