Logga in till My PayEx
Logga in till PayEx Online
Logga in till PayEx 360
Logga in till Merchant Admin
Logga in till CAM-portalen
Logga in till Apotekskonto
Sena betalningar skapar en dominoeffekt som hotar ett företags likviditet och i värsta fall riskerar företagets överlevnad. Hur bryter vi spiralen? Mattias Blomberg går igenom problem – och lösningarna.
Jag minns när jag var liten och ibland hade riktigt tråkigt. Du vet, den där sortens långtråkighet som barn aldrig verkar uppleva idag. När inget annat fanns att göra, brukade jag roa mig med att bygga korthus. Något som alla vet kräver tålamod, precision och en stadig hand – och framför allt att varje kort står kvar där det ska. För om ett enda kort faller, ja, då rasar ju hela bygget.
Precis så fungerar finansiering och betalningar i näringslivet – allt hänger ihop. Om en betalning uteblir eller försenas kan det få hela kedjan att börja svaja. Och tyvärr har sena betalningar blivit ett allt större problem i Sverige.
Under 2023 ökade andelen svenska företag som rapporterade problem med sena betalningar markant, från 32 procent år 2022 till 45 procent. Denna utveckling återspeglas även i de genomsnittliga betalningstiderna mellan företag (B2B), som förlängdes från 57 dagar 2022 till 63 dagar 2023.
Det här är inte bara siffror – det är en verklighet som påverkar svenska företag varje dag.
Hur sena betalningar startar en kedjereaktion behöver ingen närmare förklaring, men i korthet är det detta som händer:
Frågan är vad du kan göra för att bryta spiralen – innan problemen växer sig för stora.
Jag har jobbat på PayEx länge nu och har sett många företag hamna i svårigheter på grund av sena betalningar. Men jag har också sett hur smarta lösningar kan hjälpa dem att undvika problem.
1. Ha tydliga betalningsvillkor – och håll fast vid dem! Skriv tydliga avtal och var inte rädd att sätta upp regler för vad som gäller. Ange exakta betalningsdagar och eventuella avgifter vid försening. Se till att alla parter verkligen är införstådda om villkoren.
2. Använd e-fakturor och automatiserade påminnelser Digital fakturering minskar risken för förlorade fakturor och automatiska påminnelser ser till att ingen glömmer att betala i tid.
3. Gör en kreditkontroll innan du säljer på faktura Har kunden en historia av sena betalningar? Då kanske du ska tänka om innan du ger dem långa betalningsvillkor.
4. Använd factoring eller outsourcade reskontra och inkassotjänster Fakturaköp eller fakturabelåning är en smart lösning där du säljer eller belånar dina fakturor och får betalt direkt. Outsourcade reskontra och inkassotjänster är också ett bra alternativ, om än inte lika proaktivt, det säkerställer dock automatik i din fakturering och gör att du inte behöver jaga sena betalningar själv.
Det är lätt att tänka att sena betalningar bara är en del av affärslivet. Men det behöver inte vara så. Vi kan förändra kulturen tillsammans genom att:
Har du problem med sena betalningar i ditt företag? Hör av dig så pratar vi om hur PayEx kan hjälpa dig att säkra kassaflödet och undvika en dominoeffekt.
Head of Sales, PayEx Sverige
Förbättra din likviditet genom att låta oss köpa dina kundfordringar. Med Fakturaköp minskar du din risk och får bättre förutsättningar att växa.
Kontakta oss för att få mer information om våra tjänster.
Likviditet är ett begrepp som ofta dyker upp när man talar om företags ekonomi – men vad betyder det...
Att vänta hela 55 dagar för att få betalt för en faktura kan vara utmanande. Med PayEx fakturaköp ka...
Upptäck hur factoring kan snabba upp dina fordringar, förbättra likviditeten och stabilisera ditt fö...
Kontakta säljavdelningen
Vanliga frågor
Här hittar du som privatkund svar på de vanligaste frågorna och kontaktuppgifter till oss.