Logga in till My PayEx
Logga in till PayEx Online
Logga in till PayEx 360
Logga in till Merchant Admin
Logga in till CAM-portalen
Logga in till Apotekskonto
På PayEx är IT-säkerhet en grundläggande del av vårt dagliga arbete. Vi strävar efter att ständigt utvecklas och utbilda oss för att du som kund ska känna dig trygg med att dina uppgifter är i säkra händer hos oss. I denna artikel samtalar vi med Dan Rådström, utvecklingsansvarig för PayEx Ledger and Factoring samt Chief Information Security Officer, om hur vi arbetar med IT-säkerhet för att skydda våra kunders data.
Att hela tiden hålla sig ajour med omvärlden är ett kontinuerligt arbete, och en självklarhet, för oss som jobbar på PayEx.– oavsett om man arbetar med IT-säkerhet eller på någon annan position ute i verksamheten.
Att kunna leverera trygga och säkra lösningar rustade för vårt omvärldsläge är, och ska vara, ett mantra som genomsyrar hela vår organisation.
”Vi jobbar med säkerheten för alla tjänster i vår organisation. Detta innebär att vi säkrar alla miljöer som erbjuder våra tjänster, såsom back-end-system, portaler, gränssnitt etc.”, säger Dan Rådström, Chief Information Security Officer på PayEx.
Kunskap kring informationssäkerhet är vitalt, och våra medarbetare är den viktigaste faktorn för att skapa trygghet kring våra tjänster. Vi jobbar därför kontinuerligt med både information och utbildning, både för att hålla alla up-to-date kring vad som sker inom området men framförallt för att få säkerhetsmedvetandet att bli en naturlig del av vår dagliga verksamhet och affär.
Det betyder också att vi löpande behöver ha koll på hur vi ”mår” säkerhetsmässigt, och vi utvärderar kontinuerligt oss själva gentemot ett antal mätvärden som tar pulsen på vår ”security posture”.
Samtidigt lever vi i en föränderlig värld och därför krävs det också att vi fortlöpande tittar på både vad vi mäter och hur vi mäter – och gör de justeringar som behövs.
“Majoriteten av våra tjänster använder internet som bärare av information, och som de flesta vet är internet egentligen inte alls en trevlig plats. Vi jobbar därför både proaktivt och reaktivt, med allt från det klassiska ”skalskyddet” runt tjänsterna – brandväggar, DDOS-skydd, segmentering etc. – till penetrationstester, simuleringar och en kontinuerlig utvärdering av vår övervakning och hur bra vi reagerar när något faktiskt händer.” säger Dan.
"Informationssäkerhet är i allra högsta grad en team effort."
Vi har ”alltid” arbetat med säkerhet, vi gick exempelvis igång med tvåfaktorsinloggning för våra kunder för mer än 20 år sedan; inte för att någon på den tiden ställde några egentliga krav, utan för att det i grund och botten är en god idé.
Idag är verksamheten betydligt mer reglerad ur ett informationssäkerhetsperspektiv, mängden formella krav har ökat kraftigt under åren – och den ökningen visar inga tecken på att avta, snarare tvärtom.
Det i sin tur är såklart en spegling av hur omvärlden och säkerhetsområdet utvecklas; vi förhåller oss absolut till de regler som gäller, från exempelvis Finansinspektionen eller European Banking Association – eller för den delen GDPR, som ju gäller alla företag i Europa – men jobbar också aktivt med vår egna omvärldsanalys liksom bedömningar av hot och risker som kan påverka oss eller de tjänster vi erbjuder.
“Informationssäkerhet är i allra högsta grad en team effort; samarbete och transparens mellan alla delar av verksamheten är en förutsättning för att det ska fungera. Alltifrån IT-operations, systemarkitektur, via utvecklingsteamen till säljare och handläggare med kundkontakt – all har sin del av ansvaret för att vi har ett väl fungerande säkerhetsskydd.”, säger Dan Rådström.
Våra kunder har som regel också mer eller mindre detaljerade krav på hur vi hanterar informationssäkerheten, allt som oftast mer direkta än de mer formella kraven från myndigheterna.
Som regel möter vi kraven, men generellt ser vi det som både ett sätt att verifiera att vi ”jobbar med rätt saker och på rätt sätt”, men vi ”använder” det också som ett sätt att helt enkelt bli bättre. Ett slags win-win för både oss och alla våra kunder.
“Vi jobbar med pengar – både våra egna och andras. Våra kunder måste vara helt trygga med att vi jobbar med det här på rätt sätt – och vi måste själva också känna oss helt trygga med hur vi gör. Kort sagt, vi vet att vi har ett stort ansvar gällande säkerhet och trygghet, och vi gör vårt bästa för att ta det ansvaret.”
Kontakta oss på PayEx så berättar vi mer!
Head of Nordic Sales
Visst vore det trevligt att få betalt utan att behöva hantera fakturor? Om du överlåter hela eller delar av faktureringsprocessen till oss, så får du bättre likviditet och mindre krångel.
Kontakta oss för att få mer information om våra tjänster.
Likviditet är ett begrepp som ofta dyker upp när man talar om företags ekonomi – men vad betyder det...
När du siktar på att växa i de nordiska länderna kan en partner med lokal kunskap och bred expertis ...
Upptäck hur factoring kan snabba upp dina fordringar, förbättra likviditeten och stabilisera ditt fö...
Kontakta säljavdelningen
Vanliga frågor
Här hittar du som privatkund svar på de vanligaste frågorna och kontaktuppgifter till oss.