Låt kunden abonnera på dina produkter

28 september 2021 • Tips • Finansiering

Det har blivit allt vanligare att företag erbjuder sina kunder att abonnera på produkter, framförallt på konsumentsidan. Abonnemangsformen har många fördelar, både för ditt företag och dina kunder. Det som kan vara en tröskel är finansieringen. Men det finns lösningar!

portrait

Abonnemangsformen är naturligtvis ingenting nytt. Inte minst telecombranschen har länge använt den som ett sätt att för en fast månadskostnad erbjuda kunderna ett smidigt sätt att betala för samtal och surf tillsammans med en ny telefon. Kunden har koll på sin månadskostnad och företaget får lojalare kunder.

Att utveckla en affärsmodell som bygger på abonnemang eller ett kontrakt med din kund kräver förstås en bra och passande produkt. Men även de finansiella förutsättningarna måste vara på plats. För sannolikt kommer du inte att få fullt betalt för din produkt förrän efter kanske 24 månader, vilket ställer till det för din likviditet. Samtidigt behöver du anpassa logistik, inköp och betalflöden efter den nya affärsmodellen och attrahera nya kunder.

Som tur är finns det tjänster på marknaden som hanterar utmaningarna. 

Pengarna för hela kontraktstiden direkt

Antag att du erbjuder dina kunder en abonnemangslösning över 24 månader. Vi köper det fulla värdet av abonnemanget direkt vid första leveransen till kund och ditt företag får pengarna för hela avtalstiden utbetalda direkt.

Vi köper alltså värdet av ditt kontrakt med kunden, inte kontraktet i sig. Du behåller din kundrelation och de villkor som finns i kontraktet, men betalningarna går till oss. Kontraktet mellan dig och din kund måste givetvis vara utformat och skrivet på ett sätt som är konsumentvänligt och tydligt i vad som gäller vid olika händelser, som reklamationer, uppsägning i förtid etc. Ett kontrakt kan bestå av både fasta varor och rörliga servicemoment, där man kan välja olika finansieringsformer.

Vi tar hand om allt kring kreditbedömning, fakturering, utskick av fakturor och hantering av inbetalningar. Du får all relevant information automatiskt och digitalt och har full koll på alla händelser och flöden.

Då vi normalt står för kreditrisken behöver du inte våndas över obetalda fordringar och kan förutse hur din kassa ser ut på lång sikt. För att uppnå andra önskvärda finansiella effekter, som exempelvis truesale och en offbalance-effekt i bokföringen, finns det också en del regelverk att ta hänsyn till. Men vi hjälper dig givetvis med allt. I vår lösning ingår inte bara stöd för IT-struktur/system och processer, utan även know-how kring hur du ska bygga den finansiella lösningen.

Vi hjälper dig med omställningen av affärsupplägget och tipsar om hur du kan utveckla din försäljning

Vi har lång och bred erfarenhet från större företag av att finansiera och hantera exempelvis:

  • Abonnemangstjänster
  • Leasing/Hyrtjänster
  • Delbetalningstjänster
  • Låneprodukter
  • Andra produkter som kräver någon form av kontrakt mellan dig och din kund

Exempel på upplägg av tjänsten

Kontrakt med en löptid på 12–36 månader passar oftast bäst för en finansieringslösning. Där ni får betalt för hela perioden direkt. Automatiska förlängningar av kontrakten kan också finansieras. Ett kontrakt kan bestå av både fasta varor och rörliga servicemoment, som man kan välja att finansiera på olika sätt. 

Med en white-label-lösning, där ditt företag behåller kundrelationen och all kundkommunikation sker under ditt företags varumärke, håller vi oss i bakgrunden som en trygg partner.

Vill du veta mer om hur du med ett abonnemangskoncept kan stärka ditt företags affärsupplägg och stärka kundrelationen? Hör av dig till Mattias Blomberg, Head of Sales, PayEx Sverige.

Mattias Blomberg

Head of Sales, PayEx Sverige

Mejla mig