Logga in till My PayEx
Logga in till PayEx Online
Logga in till PayEx 360
Logga in till Merchant Admin
Logga in till CAM-portalen
Logga in till Apotekskonto
Förbättrad ekonomi och tro på framtiden ökar konsumenters benägenhet att prova nya betalsätt, så som abonnemang eller delbetalning. Med en allt starkare svensk ekonomi på horisonten bör du som företagare ställa dig frågan: Möter jag mina kunders behov av finansiering? Mattias Blomberg, Head of Sales Sverige, guidar dig i hur du ska tänka kring finansieringsmodeller för dina kunder.
I ekonomiskt gynnsamma tider är både företag och konsumenter mer benägna att ta risker. Konsumenter är villiga att investera i produkter genom delbetalning, med förväntningar om en ljus framtid. Vår säljfinansiering är utformad för att möta dessa behov genom att förenkla mötet mellan företag och konsumenter i sitt tjänste-och produktköp.
Ett av sätten att möta dessa behov på är säljfinansiering. Säljfinansiering är en starkt växande sektor på marknaden och allt fler företag erbjuder idag innovativa sätt för kunder att ta del av deras produkter och som ett effektivt sätt att sticka ut från konkurrensen.
När konjunkturen vänder och efterfrågan väl ökar kommer kundernas behov av flexiblare finansieringsformer öka. Därför kan det vara bra att redan i dagsläget se över implementering av säljfinansieringserbjudanden, för att kunna möta dessa kunder direkt när behov uppstår.
“Vi börjar närma oss ett läge där det nästan är ett måste att kunna erbjuda flexibla och attraktiva betalningsalternativ för att möta kundernas förväntningar, i varje fall om du erbjuder en produkt i högre prisklasser. Säljfinansiering kan ge försäljningen en skjuts när konjunkturen väl stärks och efterfrågan ökar”, säger Mattias Blomberg, Head of Sales Sverige på PayEx.
När kunderna genomför ett köp ger säljfinansieringen dig en värdefull kanal för löpande kommunikation. Det finns en relation att bygga vidare på. Genom denna kan du analysera kundens nuvarande beteenden och proaktivt erbjuda anpassade tjänster och produkter som möter framtida behov. Detta stärker relationen och bygger en lojal kundbas som känner sig förstådd och värderad. Något som i förlängningen leder till högre försäljning och långvariga relationer.
Vilken finansieringsmodell som passar just ditt företag beror mycket på vilka dina kunder är och hur de är vana vid att konsumera. Vilken ålder har dina typiska kunder? Hur ser deras generella köpkraft ut?
Du måste även sätta in dina produkter som en faktor i sammanhanget. Här kan det vara bra att jämföra hur stor kostnaden för konsumenten är kontra hur ofta de kommer att använda den. En robotgräsklippare kan exempelvis fungera utmärkt för korttidsleasing då det är en säsongsbetonad högkostnadsprodukt, medan förbrukningsvaror och tjänster fungerar utmärkt som en abonnemangsmodell.
“Här gäller det att tänka kreativt och försöka matcha sin målgrupp så rätt som möjligt. Ofta är det inte bara en modell som fungerar, utan man måste erbjuda flera stycken för att få en så stark försäljning som möjligt. Vissa kunder föredrar att äga, då kan delbetalning vara ett måste för att locka och få dessa kunder, medan andra inte har något problem med att leasa eller hyra en produkt på längre eller kortare period”, säger Mattias.
DelbetalningErbjud dina kunder möjligheten att dela upp betalningen över tid och gör större inköp mer överkomliga.
AbonnemangEn snabbt växande finansieringsform som skapar en stabil intäktsström. Detta kan även vara positivt för miljön då produkterna ofta återlämnas vid avslutat abonnemang.
UthyrningLåt kunder hyra produkter under en viss tid, vilket minskar behovet av en stor engångskostnad. Detta är särskilt lämpligt för säsongsbetonade produkter och är en växande modell tack vare de positiva miljöaspekterna.
Stående krediterEn stående kreditlösning, kontokredit ger kunderna flexibilitet att köpa när de behöver och betala tillbaka över tid. Detta är vanligt inom bland annat telekomsektorn, där PayEx har stor erfarenhet.
Kontakta Mattias Blomberg eller någon av våra andra medarbetare på PayEx så berättar vi mer om hur säljfinansiering kan hjälpa just ditt företag.
Head of Sales, PayEx Sverige
Med konto, delbetala och abonnemangsfinansiering ger du dina kunder möjlighet att få en mer anpassad och attraktiv månadsavgift.
Kontakta oss för att få mer information om våra tjänster.
Att bygga kundlojalitet genom kontolösningar och belöningsprogram har länge varit framgångsrikt inom...
Sedan starten 1972 på Gotland har PayEx varit aktiva med fakturahantering och finansieringslösningar...
Är ditt företag redo att stå starkt även i tuffa tider? Mattias Blomberg från PayEx delar sina insik...
Kontakta säljavdelningen
Vanliga frågor
Här hittar du som privatkund svar på de vanligaste frågorna och kontaktuppgifter till oss.