Logga in till My PayEx
Logga in till PayEx Online
Logga in till PayEx 360
Logga in till Merchant Admin
Logga in till CAM-portalen
Logga in till Apotekskonto
Det är inte alltid lätt att veta när det är dags att börja outsourca faktureringstjänster. Vad kostar det? Kommer det att löna sig? Hur mycket tid sparar man? Vi har satt ihop en lista på de vanligaste utmaningarna som företag som själva tar hand om hela faktureringsprocessen kan ställas inför. Och så klart tips på lösningar.
Nedan ser du några av de branscher vi jobbar med. Som du ser blev det ett brett spektrum, där kravspecifikationerna har skilt sig ganska mycket åt mellan kunderna och där våra lösningar haft olika grad av automatisering och behovsanpassningar.
När vi började jobba med företag inom Telecom i slutet av 90-talet var både prissättning och hanteringen av kunddata rätt krånglig. Efterhand har det blivit enklare, samtidigt som konkurrensen i branschen är betydligt tuffare. Det ställer höga krav på kundnöjdhet och smarta, anpassningsbara lösningar.
Genom att jobba med Sveriges största operatörer har vi lärt oss vad som krävs av oss som leverantör. Billing, bokföring, reskontra- och kravhantering samt distribution av fakturorna är nästan alltid en del av leveransen. Till det kommer ofta lösningar för kundkommunikation, Self-service-verktyg och betalningssätt som är anpassade efter varje kundsegment.
Här har det hänt enormt mycket på senare år, inte minst för att konkurrensen från e-handeln har blivit ännu tuffare. Vi levererar faktura- och delbetalningstjänster till ett flertal av de större aktörerna i Sverige, där vi ser en ökad efterfrågan på lösningar för företagsbetalningar och att man ställer krav på nya betal- och distributionssätt av fakturan. I våra retail-lösningar ingår självklart också snabba kreditkontroller när kunden ska betala i kassan. Vi har också lösningar där kunden betalar sin vara i förväg för att sedan snabbt kunna hämta ut den i butiken.
Ett smart sätt för företag inom retail att behålla kunden under en längre tid är att erbjuda abonnemang på produkter och tjänster. Här har vi arbetat upp en bred erfarenhet med flera exempel på innovativa omnikanal-lösningar, där kunderna kan använda samma betalsätt vare sig de handlar i fysisk butik eller på nätet.
Inom detaljhandeln har utvecklingen gått med rasande fart de senaste åren. Bland annat drivet av färdigpaketerade matkassar som levereras hem eller hämtas i butik. Det har ställt nya krav på enkla betallösningar som passar både i butikerna – där man kan handla och gå ut ur butiken utan att behöva stå i kö till en manuellt betjänad kassa – och för att handla med ett knapptryck hemifrån. Vi levererar idag dessa tjänster till de största aktörerna och ser en kontinuerlig utveckling framöver.
I en bransch där det statliga monopolet avskaffades för bara lite drygt ett decennium sedan har det hänt enormt mycket. Vi var med redan från början och levererar idag tjänster till flera svenska apotek. När en bransch förändras så pass genomgripande ställer det nya krav på både service och leverans. Samtidigt har behovet av professionell kundsupport bara ökat.
Där ger vårt dedikerade kundserviceteam support till både slutkunder och apotekens personal, självklart med både integritet och fingertoppskänsla, eftersom frågor om apoteksprodukter många gånger kan vara känsliga.
Under många år har vi levererat olika typer av innovativa lösningar till gym samt tandläkare och annan behandlingsverksamhet. Det är ofta mindre företag med många kunder, där lösningarna behöver var enkla att använda för både företag och slutkund. Här har vi skapat enkla betalsätt som passar kundgruppen och som framgångsrikt används av allt fler.
Vi har varit med så länge att vi följt utvecklingen från en tid när det bara fanns papperstidningar och ett fåtal tevekanaler till dagens överflöd av information och sociala medier. Den ökade konkurrensen inom media har lett till nya sätt att betala, där det traditionella helårsabonnemanget fått konkurrens av engångsköp och kortare eller helt slopade bindningstider. Oberoende av vad som passar dig och dina kunder har vi lösningar.
En bransch med stark tillväxt som genomgår en förändring vi antagligen bara sett början på. Branschen liknar i mångt och mycket Telecom och sannolikt kommer kunder att ställa samma krav även på sin energileverantör vad gäller till exempel erbjudanden och kundsupport online. I och med att allt fler installerar solceller lär vi också få se ett växande antal mikroleverantörer av el, vilket kommer ställa ännu högre krav på tydliga och enkla fakturor. Vi har system och lösningar för alla typer av behov, från administration till finansiering.
Genom åren har många av våra kunder fått en skjuts med vår hjälp. Vi har kunnat avlasta deras administration, tagit fram finansieringslösningar för säsongsvariationer och satsningar på nya marknader samt löpande finansiering som kunnat användas som buffert och säkerhet.
En bransch där försäljningen ökat markant de senaste åren. Många gånger behöver slutkunderna ha möjlighet att delbetala till exempel nödvändig hårdvara och installation samtidigt som abonnemanget rullar på. Vilket gör det än viktigare med lojala kunder. Vi arbetar med några av de största leverantörerna i Norden och följer utvecklingen framåt.
Vi har som kreditmarknadsbolag själva följt utvecklingen där de finansiella regelverken är många och bara blir fler. För att undvika dyrbara misstag behövs compliance- och riskavdelningar som har full koll på regelverk och vilka förenklande åtgärder som kan göras. Här kan vi sköta hela eller delar av de underliggande funktionerna, både vad beträffar system och administration, och i vissa fall även finansieringen. Vi har hjälpt banker och andra finansiella verksamheter sedan mitten på 90 talet.
Är du verksam i någon av branscherna ovan och tror att vi kan hjälpa dig att göra ännu bättre affärer? Hör av dig till oss! Är du verksam i en annan bransch? Hör av dig ändå, vi kan alltid specialanpassa lösningar utifrån system, personal och finansiering.
Head of Nordic Sales
Med Fakturabelåning eller Fakturaköp minskar du risken och får bättre förutsättningar att växa.
Visst vore det trevligt att få betalt utan att behöva hantera fakturor? Om du överlåter hela eller delar av faktureringsprocessen till oss, så får du bättre likviditet och mindre krångel.
Kontakta oss för att få mer information om våra tjänster.
Likviditet är ett begrepp som ofta dyker upp när man talar om företags ekonomi – men vad betyder det...
När du siktar på att växa i de nordiska länderna kan en partner med lokal kunskap och bred expertis ...
Med lyhörd support, direkt dialog med kunden och korsfunktionella team är Customer Operations på Pay...
Kontakta säljavdelningen
Vanliga frågor
Här hittar du som privatkund svar på de vanligaste frågorna och kontaktuppgifter till oss.