Delbetalning, avbetalning eller kontokredit – kärt barn har många namn.

09 juli 2021 • Tips • Finansiering

Att kunna köpa något på kredit kan vara avgörande för att många över huvud taget ska överväga ett köp. Det gäller inte minst lite dyrare sällanköpsvaror. Det ger dig också en möjlighet till merförsäljning och större chans att kunden väljer att handla hos dig även i fortsättningen. Det finns flera sätt du kan erbjuda dina kunder kredit.

portrait

Det finns ett par olika typer av krediter du kan erbjuda dina kunder

Kontokredit

Du beviljar kunden ett kreditutrymme som kan användas under en viss tid. Det kräver ett kreditavtal mellan dig och kunden eller mellan en annan part och kunden, om du väljer att inte finansiera själv. Krediten finns sedan där som en möjlighet, när kunden vill göra ett köp upp till det fastställda kreditutrymmet. Kunden amorterar sedan av utnyttjad kredit plus en fastställd ränta, ofta en gång i månaden.

Bekvämt för kunden och praktiskt för dig, eftersom kunden får en anledning att återkomma.

Delbetalning

Du erbjuder kunden att betala av en förutbestämd vara eller tjänst med en fast amortering plus eventuell ränta och avgifter. Du – eller en annan part – och din kund ingår ett kreditavtal, där du specificerar villkoren som gäller för köpet.

Avbetalning

Ett annat namn för delbetalning.

Vad är poängen för konsumenten med att dela upp betalningen?

  • Man vill på ett enkelt sätt planera och förutsäga sin månadskostnad och kunna beräkna hur stor del man har råd med över tid
  • Man har ett omedelbart behov av varan, men behöver skjuta på en del av betalningen
  • Man vill kunna fortsätta handla hos dig och kanske lägga till fler varor eller tjänster även om plånboken för tillfället är tom
  • Man har inte möjlighet att betala allt på en gång på grund av oförutsedda händelser och har ett tillfälligt behov av att dela upp betalningen

Vad är poängen för ditt företag med att erbjuda delbetalning?

Det är idag väldigt vanligt att företag erbjuder kunden att dela upp betalningen av en vara eller tjänst. Men det är inte alltid som erbjudandet är riktigt genomtänkt. För vad är egentligen syftet med att erbjuda kunden delbetalning? Ska det generera fler affärer? Ska det vara ett ”nice-to-have”-erbjudande och ses som en ren service till kunderna? Vill man skapa ökad köplojalitet och bädda för att kunden kommer tillbaka? Eller ser man räntor och avgifter som ett sätt att finansiera sin egen verksamhet?

Om ditt företag anlitar en tredje part som erbjuder delbetalning till dina kunder löser du också finansieringen på ett smart sätt och förbättrar likviditeten, eftersom du får betalt för hela köpet direkt. Kunden och tredje part har ett avtal mellan sig som specificerar hur den fortsatta betalningen ska ske. Alla frågor rörande betalning sköts av tredje part och du kan fokusera på kundrelationer och affärer.

För att din kund ska välja att nyttja ditt erbjudande om att dela upp betalningen måste du vara tydlig med vilka fördelar kunden får och vilka villkor som gäller. Varor som kostar lite mer och ger en högre månadskostnad har ofta en ränta kopplad till köpet, medan billigare varor bör vara räntefria.

Är det enstaka köp som görs är delbetalning ett bra alternativ, där konsumenten betalar av varan till ett fast belopp per månad. Vill du knyta kunden närmare till dig bör du erbjuda en kontokredit där konsumenten har en förutbestämd kredit med ett köputrymme och kan handla olika varor över olika tidsperioder. Då kan månadsbeloppet variera något beroende på vad man köpt och betalar av.

Passar delbetalning alla?

Ska du erbjuda alla dina kunder möjligheten att delbetala? Det är inte alldeles säkert. Det gäller ju att kunden kan hålla ingångna avtal. PayEx och andra företag som erbjuder den här typen av tjänster har krav från myndigheter att utföra kreditkontroller som är baserade på relevant data. Det innebär att vi säkerställer att din kund vid tidpunkten för den önskade krediten bedöms kunna återbetala hela skulden efter överenskommen tid. Det sker genom att kontrollera diverse generell och egen historik och data, så kallad scoring.

Vi kan utgå från en rad olika parametrar när vi gör en scoring, så länge vi följer de riktlinjer och lagkrav som finns. En rätt utförd scoring minskar risken att kunden inte kommer att betala sin skuld. Du kan läsa mer om fakturering här.

Mattias Blomberg

Head of Sales, PayEx Sverige

Mejla mig

Du kanske också är intresserad av

27 juni 2022 • Artiklar • Finansiering/Fakturering/Kontotjänster/Inkasso

Intervju med vår VD, Ola Laurin

100 dagar på posten som PayEx VD har passerat. Här berättar Ola mer om sig själv, sina första intryck, vad som skett under tiden och slutligen - några spännande spaningar från betalningsbranschen.
18 maj 2022 • Tips • Fakturering

Faktureringsrutiner - 5 bra saker att tänka på

Fakturering kan ta upp mycket av ens tid, därför är det viktigt att hitta bra lösningar för att kunna effektivisera och ha en så bra faktureringsrutin som möjligt. Här delar vi 5 tips för dig som vill förenkla din fakturering.
Ta mig till listan
08 mars 2022 • Artiklar • Fakturering

Så frigör ni kapital med factoring

Vad innebär egentligen factoring och hur kan ert företag använda factoring för att frigöra kapital inom företaget samtidigt som ni skapar ett jämnare kassaflöde? Här kan du läsa allt om vad factoring är och hur det fungerar!
Så frigör ni kapital med factoring!