PayEx logo

Välkommen till Kundservice

Välj din kategori nedan

Frågor & Svar om Faktura

Här hittar du svar på våra vanligaste frågor. För att öppna svaret klickar du på plustecknet. Välkommen att kontakta oss om du inte hittar det du letar efter.

 

Jag anser att fakturan som jag har mottagit är felaktig. Hur går jag tillväga?

Du kontaktar i första hand företaget som fakturan gäller angående eventuell felaktighet. Om problem kvarstår efter detta kan ärendet reklameras till PayEx via mail eller brev.

Jag har inte fått min faktura alternativt tappat bort den. Hur gör jag?

Du kan logga in på MyPayEx för att se dina betalningsuppgifter och fakturakopia. Det går även bra att skriva ut eller spara ner din fakturakopia.

Jag vill ändra min fakturaadress. Hur gör jag?

Vänligen kontakta din leverantör då vi på PayEx fakturerar enligt det underlag vi erhåller från leverantören ifråga.

Jag har fått en påminnelse trots att jag har betalat fakturan. Vad ska jag göra?

Kontrollera att betalningen är gjord och med korrekta uppgifter. Om inte, skicka gärna ett utdrag från din bank/internetbank där det framgår vilka uppgifter du angett vid betalningen. Är din betalning utförd med korrekta uppgifter, vänligen ta kontakt med kundservice.

Om fakturan betalats med korrekta uppgifter men efter fakturas förfallodatum ska eventuella tillkomna kostnader, i regel, betalas. Är du osäker på vad som kvarstår att betala är du välkommen att kontakta oss.

Min utbetalningsavi har förfallit. Vad gör jag?

Kontakta vår kundservice så kan vi skicka en ny utbetalningsavi till dig. Vill du istället att beloppet betalas ut till ditt konto ber vi dig skicka ett mail till oss med ditt clearing- och kontonummer. 

Jag har betalat idag. När ser ni min inbetalning?

Det tar mellan 3-5 bankdagar innan din betalning är inkommen och registrerad. Du kan även logga in på MyPayEx för att se dina registrerade betalningar.

Jag har gjort en felaktig inbetalning till PayEx. Hur får jag tillbaka pengarna?

För att kunna göra en återbetalning behöver vi ett kvitto eller liknande som styrker att din betalning är genomförd. På kvittot ska följande framgå: Kontot som betalningen gått till, datum då betalningen gjordes samt beloppet. Om du har fått ett brev angående en oidentifierad inbetalning anger du numret som står i rubriken på brevet.

För återbetalning till ditt konto behöver vi, skriftligen, få in ditt clearing- och kontonummer. Observera att vi tar ut en avgift för hanteringen av denna felaktiga betalning.

Jag har fått en utbetalningsavi, kan jag få pengarna utbetalda till mitt konto istället?

Ja, det kan du få. Efter att avin har förfallit är du välkommen att maila oss ditt clearing- och kontonummer. Vi är tacksamma om du även anger fakturanummer i mailet.

Jag har gjort ett köp via webb och har inte mottagit någon faktura. Vad beror det på?

Har du gjort ditt köp på internet skickas fakturan oftast via mail. Kontrollera därför din inkorg och även din skräppost. Hittar du fortfarande inte fakturan kan du kontakta kundservice som hjälper dig.

Jag har fått ett brev angående en oidentifierad inbetalning. Hur går jag tillväga?

Gäller betalningen en faktura som hanteras av PayEx, vänligen kontakta oss och meddela vilken faktura du avsåg att betala. Om betalningen inte avser en faktura vid PayEx återbetalar vi pengarna till dig, maila då in ditt clearing- och kontonummer för återbetalning. Ange även det nummer som står i rubriken i brevet när du kontaktar oss. Observera att vi tar ut en avgift för hanteringen av denna felaktiga betalning. 

Jag har fått ett brev om att en kreditupplysning/personupplysning tagits i mitt namn. Vad innebär det?

Vid betalning mot faktura görs det i vissa sammanhang en sedvanlig kreditupplysning innan köpet slutförs. Känner du inte till vilket köp som genererat kreditupplysningen ber vi dig ringa oss för att få mer information. 

Vad är ett OCR-nummer och var på fakturan hittar jag det?

OCR-nummer, även kallat referensnummer, är det nummer som anges vid betalning. OCR-numret hittar man oftast längst ner till vänster på fakturan. Du kan även logga in på MyPayEx för att hitta ditt OCR-nummer.

Jag har en fråga om abonnemanget som fakturan avser. Vem kan hjälpa mig?

Vänligen kontakta leverantören för att få hjälp med dina frågor om abonnemanget.

My PayEx

Här får du en snabb överblick över dina fakturor, betalningar och skulder.

Logga in

Chatt

Hittar du inte vad du söker? Chatta med oss så hjälper vi dig att hitta rätt. Chatten öppnas i ett nytt fönster.

E-post

Du kan alltid kontakta oss via e-post. Vi arbetar för att svara inom 24 timmar på vardagar.

Telefon

För bästa service ber vi dig titta på fakturan där korrekta kontaktuppgifter finns angivna. Har du inte tillgång till denna är du välkommen att ringa oss på vardagar kl. 09-17. Vänligen ha dina uppgifter tillhands.

0498-20 15 17