PayEx logo

Välkommen till Kundservice

Välj din kategori nedan

Frågor & Svar om Faktura & Reskontra

Här hittar du svar på våra vanligaste frågor. För att öppna svaret klickar du på plustecknet. Välkommen att kontakta oss om du inte hittar det du letar efter.

 

Var kan jag hitta uppgifter om utbetalade redovisningsmedel?

Utbetalt belopp redovisas i Redovisningsspecifikationen som ligger under fliken Rapporter i Onlineportalen. Klicka på länken Inbetalningar följt av Redovisningsspecifikation, välj önskat datum.

Var kan jag se status på obetalda fakturor?

I Onlineportalen klickar du på fliken Fakturor, avancerad sökning, väljer Aktiva förfallna i listan vid Visa. Listan anger med olika kravkoder hur långt fakturorna har gått i kravrutinen. De vanligaste är kravkod 0 Ingen påminnelse har skickats, kravkod 10 Påminnelse har skickats på fakturan samt kravkod 30 Inkassokrav har skickats på fakturan. Samtliga kravkoder finns förklarade under knappen Hjälp.

När utbetalas våra redovisningsmedel?

Utbetalning sker enligt tidigare överenskomna utbetalningsdagar.

Kunden säger sig ha betalat men inget är registrerat på fakturan. Hur gör jag?

Be kunden sända in ett kvitto till oss. Mejladressen finns på påminnelsen. Kontrollera först att de betalat till det bankgironummer som finns angivet på fakturan.

Hur hanterar vi betalningar som sker direkt till oss istället för till PayEx?

Sök upp aktuell faktura i PayEx Online och klicka på fliken Redovisning av direktbetald faktura. Följ sedan vidare anvisningar.

Hur hanterar vi en fullbetald eller avslutad faktura med kvarstående kostnader?

Kvarstående kostnader går inte att ta bort. När fakturan är fullbetald eller avslutad går den inte vidare i kravrutinen.

Varför skickas en påminnelse ut trots att det finns en kreditfaktura som tar ut debetfakturan?

Det sker ingen kvittning per automatik hos PayEx. Ni kan själva i samråd med er kund göra regleringen av kreditfakturan mot debetfakturan i online.

Vad gör vi om utbetalning av våra redovisningsmedel saknas?

Se startsidan i PayEx Online. Där finns meddelande om eventuell försening. Finns inget meddelande kommer utbetalning att ske under förmiddagen.

Vad betyder kravkoderna på fakturorna i PayEx Online?

De vanligaste är "0" (Ingen påminnelse har skickats) "10"  (Påminnelse har skickatspå fakturan) "30" (Inkassokrav har skickats på fakturan). För samtliga koder, se länken "Hjälp" i PayEx Online och ta del av avsnittet "Kravkoder".

Hur reglerar jag en kreditfaktura?

Sök upp kreditfakturan i PayEx Online. Klicka på länken "Reglera kreditfaktura" och följ anvisningarna.

Hur gör jag för att olikvidera en faktura?

Sök upp fakturan i PayEx Online. Klicka på länken "Olikvidering" och följ anvisningarna.

Hur gör jag för att stoppa eller lägga anstånd på en faktura?

Sök upp fakturan i PayEx Online. Klicka på länken "Anstånd/Stopp och följ anvisningarna.

Var ser jag om det finns någon koppling för Autogiro/ E-faktura?

Om kund har eller har haft en autogirokoppling syns den kopplingen i aktivitetsfältet "Autogiro/ E-faktura". Det går även att se kopplingen på kundbilden vid "Inbetalningssätt".

Hur makulerar jag en autogirokoppling?

Autogirokopplingen avslutar kunden själv via sin bank.

Logga in för kontaktuppgifter

För oss är det viktigt att du får hjälp av en expert inom just ditt område. Logga in i PayEx Online för att se dina kontaktvägar.

PayEx Online

E-post

Du kan alltid kontakta oss via e-post. Vi arbetar för att svara inom 24 timmar på vardagar.