PayEx logo

Välkommen till Kundservice

Välj din kategori nedan

Frågor & Svar om Faktura & Reskontra

Här hittar du svar på våra vanligaste frågor. För att öppna svaret klickar du på plustecknet. Välkommen att kontakta oss om du inte hittar det du letar efter.

 

Var kan jag hitta uppgifter om utbetalat belopp?

Utbetalt belopp redovisas i Redovisningsspecifikationen som ligger under fliken Rapporter i Onlineportalen. Klicka på länken Inbetalningar följt av Redovisningsspecifikation, välj önskat datum.

Hur kan jag se status på obetalda fakturor?

I Onlineportalen klickar du på fliken Fakturor, avancerad sökning, väljer Aktiva förfallna i listan vid Visa. Listan anger med olika kravkoder hur långt fakturorna har gått i kravrutinen. De vanligaste är "0" Ingen påminnelse har skickats, "10" Påminnelse har skickats på fakturan, "30" Inkassokrav har skickats på fakturan. Övriga kravkoder finns förklarade under knappen Hjälp.

När betalas pengarna ut?

Utbetalning sker på redovisningsdagen.

Kunden säger sig ha betalat men inget är registrerat på fakturan. Hur gör jag?

Be kunden sända in ett kvitto till oss. Mailadressen finns på påminnelsen. Kontrollera först att de betalat till det bankgironummer som finns angivet på fakturan.

Varför är en faktura delbetald

Logga in i PayEx Online och kontrollera den notering som finns på fakturan.

Kunden har fått betalt direkt till sitt eget konto istället för till PayEx

Pengarna skall föras över till PayEx bankgiro (som står på fakturan) med angivet fakturanummer. Fakturan ska även registreras som delbetald i Payex online under fakturafliken.

Fakturan står som Fullbetald eller Avslutad i PayEx online, men vad ska göras med de resterande kostnader som ligger kvar?

Det går ej att ta bort, men fakturan är avslutad och kommer inte att gå vidare i kravrutinen.

Varför har en utlandsbetalning inte blivit returnerad till inbetalaren?

PayEx behöver IBAN & SWIFT för återbetalning och inväntar svar på vår brevförfrågan till inbetalaren.

Varför har det gått en påminnelse trots att det finns en kreditfaktura som tar ut debetfakturan ?

Det sker Ingen kvittning per automatik hos Payex. Ni kan själva i samråd med er kund göra regleringen av kreditfakturan mot debetfakturan i online.

Vi har inte fått utbetalning av våra pengar idag.

Se i PayEx Online/ Startsidan. Där finns ev meddelande om försening. Finns inget meddelande kommer utbetalningen under förmiddagen

Vad betyder statuskoderna på fakturorna i PayEx Online?

De vanligaste är "0" (Ingen påminnelse har skickats) "10"  (Påminnelse har skickatspå fakturan) "30" (Inkassokrav har skickats på fakturan). För övriga koder se länken "Hjälp" i PayEx Online och ta del av avsnittet "Kravkoder".

Hur gör jag för att reglera en kreditfaktura?

Sök upp kreditfakturan i PayEx Online. Klicka på länken "Reglera kreditfaktura" och följ anvisningarna.

Hur gör jag för att olikvidera en faktura?

Sök upp fakturan i PayEx Online. Klicka på länken "Olikvidering" och följ anvisningarna. Observera att en belånad/pantsatt faktura inte får olikvideras. Har du några frågor kring detta är du välkommen att kontakta oss.

Hur gör jag för att stoppa eller lägga anstånd på en faktura?

Sök upp fakturan i PayEx Online. Klicka på länken "Anstånd/Stopp och följ anvisningarna.

Vi får inte den utbetalning av fakturabelåningskredit vi förväntat oss?

Kontrollera i första hand dagens redovisning där factoring beräkningen görs i annat fall kontakta din PayEx Support. Avvikelser i kreditvillkor behöver stämmas av med er bank.

Autogiro - Varför har fakturan inte skickats med Autogiro?

Kontrollera CUSIN-fil. Titta på vad ni angivit, om ni angivit "0/F" (False) så skickas fakturan utan Autogirobetalning och istället skickas med ett inbetalningskort. Om ni istället angivit "1/T" (True) så skickas fakturan med Autogirobetalning. 

Autogiro/E-faktura - Vad har kund för status? Finns det någon koppling?

Detta kan kontrolleras via PayEx Online. Sök upp kunden i online, om kund har/har haft en autogirokoppling finns det i aktivitetsfältet rubriken "Autogiro / E-faktura". Under denna länk ser ni status på kopplingen. Det går även att se på kundbilden vid fet stil rubrik: "Inbetalningssätt".

Autogiro - Hur makulerar jag kopplingen?

Själva kopplingen måste kunden själv avsluta via sin bank.

Hur uppdaterar jag kundens uppgifter?

Kundens uppgifter skall uppdateras via CUSIN- eller KU-fil.

Logga in för kontaktuppgifter

För oss är det viktigt att du får hjälp av en expert inom just ditt område. Logga in i PayEx Online för att se dina kontaktvägar.

PayEx Online

E-post

Du kan alltid kontakta oss via e-post. Vi arbetar för att svara inom 24 timmar på vardagar.