PayEx logo

Välkommen till Kundservice

Välj din kategori nedan

Frågor & Svar om E-handel

Här hittar du svar på våra vanligaste frågor. För att öppna svaret klickar du på plustecknet. Välkommen att kontakta oss om du inte hittar det du letar efter.

 

Behöver du teknisk hjälp? Läs vår integrationsmanual här.

Hur genomför jag en kreditering/återbetalning?

En kreditering/återbetalning kan du göra via admingränssnittet PayEx Merchant Admin.

I vår manual beskrivs det hur du ska gå tillväga: PayEx Merchant Admin Manual.

När sker återbetalningen till kundens konto efter att en kreditering gjorts?

Det tar normalt 3-5 bankdagar innan pengarna är synliga på kundens konto efter att en kreditering gjorts. Hos vissa banker kan det dröja ytterligare någon dag innan pengarna är kunden tillhanda. Hur återbetalningen visas i kontoutdraget i kundens internetbank kan variera beroende på vilken bank kunden har.

Hur ändrar jag fakturaadress på vår kunds faktura?

Om du har faktura 1.0 kan du ändra en kunds adress i PayEx Online och sedan skicka ut en fakturakopia om kunden önskar. Gäller det faktura 2.0 kan du skicka en begäran i e-postformuläret till höger om att en fakturakopia ska skickas till en annan adress. Observera att oavsett fakturatyp kommer den ursprungliga adressen (från då ordern registrerades) stå på fakturankopian och ett försättblad märks med den nya adressen. 

Vad kostar tjänsten?

Klicka här för att läsa mer om våra tjänster och komma i kontakt med en säljare.

Hur ändrar jag våra kontaktuppgifter hos PayEx?

Enklaste sättet att uppdatera kontaktuppgifter är genom att kontakta oss via e-postformuläret till höger.

Varför går köpet inte igenom?

Det kan finnas flera orsaker varför kundens köp inte går genom. De vanligaste orsakerna är att kunden har angivit felaktiga uppgifter, till exempel kortnummer eller CVC-kod. Andra orsaker kan vara att kortet inte är registrerat för internetköp eller att kunden saknar medel på kontot. Det visas alltid ett felmeddelande på betalningen i PayEx Merchant Admin. Har du ändå svårighet att utröna vad som orsakar problemet är du välkommen att kontakta oss via kontaktvägarna till höger.

Hur ofta får jag redovisningar?

Redovisningsintervallet sätts efter vad som avtalats med PayEx. Om PayEx hanterar både transaktioner och betalmedel, är det standard att redovisning skickas en gång per vecka. Hanterar PayEx enbart transaktionerna, det vill säga den tekniska lösningen, är standard att redovisning skickas en gång per månad. Avvikelser kan förekomma vid överenskommelse. Kontakta oss via formuläret nedan vid frågor om redovisningsintervallet.

När sker återbetalningen till kundens PayEx Konto efter att en kreditering genomförts?

Återbetalningen sker omgående och pengarna finns tillgänliga på kundens PayEx Konto direkt efter krediteringsstillfället. 

E-post

Du kan alltid kontakta oss via e-post. Vi arbetar för att svara inom 24 timmar på vardagar.

Telefon

Välkommen att ringa oss på vardagar kl 08-17. För snabbare service ber vi dig att ha dina uppgifter tillhands.

0498-20 29 45